اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَهِ وَفي كُلِّ ساعَهٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَناصِراً وَ دَليلاًوَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً     
 
ويژه نامه
 
ويژه نامه بهاييت
 
  آرشيو مصاحبه -> فرهنگي
مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 بي‌ترديد، محتواي اين آثار در تكامل انديشۀ جوانان هوادار انقلاب اسلامي نقش اساسي داشت و با بازخورد خوب محافل و عناصر انقلابي روبه‌رو شد. برخي از آنها، مانند رسالۀ «ما چه مي‌گوييم؟» و «عدالت اجتماعي در اسلام» از سيد قطب، كه از نوع حكومت اسلامي سخن مي‌گفت، سازندۀ انديشۀ انقلاب و تشكيل نظامي اسلامي ميان نيروها بود و حتي در بعضي از محافل و حوزه‌هاي حزبي ـ سازماني اسلام‌گرا، كاربرد آموزشي داشت...

مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 جرداق با درك تعاليم تحريف نشده عيسي مسيح (عليه السلام) و شنيدن صداي محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) در مهد نبوت و اخذ و هضم مباني و اصول امام علي (عليه السلام) در اداره جامعه و دوري از ظلم و ستم و اجراي عدل و قسط در تمامي دنيا و براي همه انسان‌ها، با تلاشي پيگير و خستگي‌ناپذير به تاليف فرهنگ‌نامه امام علي (عليه السلام) پرداخت و سرانجام، با اينكه هم چنان و تا آخر عمر به عيسي مسيح باور داشت، امام علي (عليه السلام) را رهبر واقعي و معنوي خود مي‌دانست...

مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 جرداق، امام علي (عليه السلام) را بزرگمردي مي داند كه نمي توان او را محدود و محصور به يك وطن خاص دانست و براي توضيح آنچه مي گويد به فيلسوف شهيدي اشاره مي كند كه وجهه اي جهاني دارد. جرداق امام علي (عليه السلام) و سقراط را ابرمرداني مي داند كه خورشيد وجودشان نه تنها به سرزمين حجاز و آتن بلكه گرمابخش تمام سرزمين هاي ديگر از هر قوم و نژاد و آيين است...

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 حسين «رضي الله عنه» از يك سو با آن شكل بزرگ و سترگ شهيد مي شود و البته از سوي ديگر شهادت او فاجعه بسيار عظيمي است، ولي آيا همچون شهادتي پيروزي است يا شكست؟... به صورت ظاهر و با معيار كوچك انسان، اين امر شكست به شمار مي آيد، ولي در اصل حقيقت و با معيار بزرگ الهي، پيروزي است، زيرا روي كره زمين شهيدي نيست كه همچون حسين «رضي الله عنه» دل ها به عشقش بتپد...

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 جلال به رغم روابط دوستانه يا به تعبير ديگر، ارادتي كه به خليل ملكي داشت، هرگز مانند او شيفته سوسياليسم قلابي اسرائيل كه از دستاوردهاي كشاورزي صهيونيست ها در شكل كيبوتص ها به وجد آمده و در نشريه علم و زندگي به توصيف آن پرداخته بود، نشد و به رغم سفر به فلسطين اشغالي و نوشتن «ولايت اسرائيل» يا عزرائيل! در دام اين شيفتگي نيفتاد و برخلاف جو حاكم بر محافل سياسي چپ، در ميان روشنفكران معاصر، نخستين كسي بود كه به نقد و بررسي و افشاي ماهيت رژيم صهيونيستي پرداخت...

مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 آن هايي كه به فلسفه و عرفان علاقه اي ندارند و اصولا فلسفه اسلامي را ترجمه اي از فلسفه يوناني مي دانند، مايل نبودند كه اين قبيل جلسات تشكيل شده و مطالبي به عنوان معنويت در اسلام از ديدگاه فلسفي مطرح شود، بلكه آن ها معتقد بودند كه فقط بايد از دريچه ظواهر اخبار و احاديث به نشر معارف اسلامي شيعي پرداخت. ولي در آن زمان، چون علامه در قم جلسات تفسير قرآن و درس اسفار برگزار مي كرد، مخالفت آقايان تأثيرگذار نبود و نتوانستند در هجمه! خود موفق شوند...

مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 آيت الله سيد حسين بروجردي كه پس از رحلت آيت الله اصفهاني به مرجعيت تام رسيد از فقهاي نامداري بود كه علاوه بر...

مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 در همۀ زمينه هاي علمي، اجتماعي، فرهنگي و... تقريب مي تواند فعاليت هاي تأثيرگذاري داشته باشد. براي مثال اگر تقريب بتواند در زمينه هاي علمي و فرهنگي به دامنۀ كار تحقيقي و پژوهشي خود توسعه دهد، به همان اندازه هم مي تواند آثار مثبتي در جوامع اسلامي از خود به يادگار بگذارد. مي توان اشاره كرد كه تهيه و تنظيم روايات مشترك بين شيعه و سني كه تاكنون 52 جلد آن از سوي مجمع تقريب در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است، كوشش ماندگار بسيار پُرباري بوده و در واقع گام بسيار بلندي در تحقّق اهداف اصلي تقريب به شمار مي رود.

مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 خوشبختانه علي رغم بدبيني ها و اخلال گري هاي عملي بعضي از متحجران در گوشه و كنار جامعه، انديشه تقريب جايگاه خود را ميان محافل علمي حوزوي و نسل جوان روحاني ـ علاوه بر دانشمندان و انديشمندان ـ پيدا كرده است...

مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 اخوان المسلمين، با توجه به اين كه جمعيتي مذهبي و داراي افكار و ايدئولوژي اسلامي است و شخصيت هايي مهم، چون: شيخ حسن البنا، شيخ عبدالقادر عوده، شيخ محمد غزالي، شيخ مصطفي مشهور و ده ها شخصيت ديگر را داشته اند، در پژوهش هاي ديني مصر، نفوذي عميق تر و بيش تر دارند.

 1  2  3  >  >>