اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَهِ وَفي كُلِّ ساعَهٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَناصِراً وَ دَليلاًوَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً     
 
ويژه نامه
 
يادمان استاد خسروشاهي رحمت الله عليه
 
  آرشيو مصاحبه -> تاريخي
مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 نوآوري هاي سيد جمال الدين اسدآبادي و روشنفكري وي در چهارچوب مباني و اصول اساسي ديني است و هرگز سيد در اين نوآوري و روشنفكري به اين داعيه ها نپرداخت كه از دين اسلام فقط «قرآن » را بپذيرد و بقيه منابع اصيل مذهبي را «تغييرپذير» با تحولات زمان بداند... بهرحال سيد را در روشنفكري ديني مثبت مي توان پايه گذار ناميد و در رابطه با روشنفكري منفي ، بدون شك سيد را بايد از مخالفين آن معرفي كرد!

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 در قرن نوزدهم ميلادي، هنگامي كه اروپا شاهد تحولات سريع و چشمگير ناشي از صنعتي شدن بود، ايران و ديگر كشورهاي اسلامي همچنان در خواب غفلت بودند. آناني كه با مظاهر پيشرفت تمدن غرب آشنا بودند، اين عقب ماندگي را كاملاً احساس ميكردند و لاجرم در جست وجوي راه چاره اي مي گشتند، بلكه تا حدودي از اين فاصله كاسته شود.

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 در سال 1360 اينجانب نماينده جمهوري اسلامي ايران در واتيكان بودم. در آن دوره تقريباً همه نشريه هاي ضدانقلابي كه در آمريكا و يا اروپا چاپ مي شدند و به دستم مي رسيد، آنها را مي خواندم. اين يك علاقه شخصي بود و در حوزه وظايف سفارتي من نمي گنجيد... نتيجه اين مطالعاتم را گاه براي ايران هم مي فرستادم؛ مثل وزارت امور خارجه يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حتي براي حضرت امام.

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 براي اهل تحقيق ، امروزه ديگر جاي هيچگونه ابهامي درباره هويت ملي و زادگاه سيد باقي نمانده است . البته بايد گفت كه ابهام پيشين در اين رابطه ، ناشي از نوع برخورد خود مرحوم سيد جمال الدين اسدآبادي با اين مسئله بوده است ... وقتي خود سيد در بلاد عربي و سني مذهب ، خود را « افغاني » و « حنفي » معرفي مي كند خوب طبيعي است كه شيخ محمدعبده و ديگران ، او را « افغاني » بدانند و معرفي كنند.

 <<  <  1  2  3  4  5