اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَهِ وَفي كُلِّ ساعَهٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَناصِراً وَ دَليلاًوَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً     
 
ويژه نامه
 
ويژه نامه بهاييت
 
  آرشيو مصاحبه -> تاريخي
 البته در آن روزها، مثل امروز جناح‌بندي به مفهوم متعارف آن وجود نداشت و بين طلاب و فضلا، وحدت، برادري و دوستي وجود داشت، به همين دليل تنها ملاك رژيم براي تبعيد افراد، ضديت و مخالفت با رژيم بود و كاري به جناح و گروه نداشت، به همين دليل به جرم شركت در تظاهرات، امضاي اعلاميه‌هاي حوزوي، قيام عليه امنيت كشور و بر هم زدن نظم عمومي، افراد را تبعيد مي‌كرد...

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 حزب خلق مسلمان را بايد يكي از اتفاق هاي مهم روزهايي دانست كه انقلاب امام خميني(ره) به جمهوري اسلامي منجر شده بود و به همين دليل، مهم بود كه «آيت الله سيد كاظم شريعتمداري» قصد چه نوع تحركي دارد و به همين دليل در آن روزها اين سئوال ذهن انقلابيون را مشغول كرده بود كه «با وجود حزب جمهوري اسلامي، چه نيازي به تأسيس حزبي جديد است» به هر روي، حزب خلق مسلمان تأسيس شد و...

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 كسروي براي توجيه عرضه پاكديني خود مي‌نويسد:‌ «در جهان چنان كه بايد دانشمنداني باشند كه با كوشش‌هاي خود به آگاهي‌هاي مردمان بيفزايند و مخترعاني باشند كه نرم‌افزارهايي براي زندگي بسازند، همچنان بايد گاهي مردان خدايي برخيزند و جهانيان را از رازهاي نهان زندگاني آگاه سازند و راه آسايش و خرسندي را به آنها نشان بدهند و آئيني براي زيستن در ميان آنان پديد آورند...»

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 اعدام رهبري سازمان و در رأس آنها محمد حنيف نژاد ضربه مهلكي بر سازمان زد. حنيف‌نژاد يك مسلمان متعبد و متشرع بود. او تا آخر عمر، به عمل به احكام اسلام پاي‌بند بود حتي در زندان هم به گفته مرحوم بكائي از وعاظ معروف تبريز، نماز شب اش ترك نمي‌شد. اين ناشي از باور عقيدتي او بود. اعدام حنيف نژاد و ياران اصلي او، در واقع سازمان را به تدريج از اهداف اساسي خود دور ساخت و باقي ماندن كساني كه ماركسيسم را به اصطلاح به مثابه يك علم پذيرفته بودند، در رأس سازمان، باعث انحراف كلي و اعلام مواضع جديد گرديد...

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 تفاسير و برداشت هاي التقاطي از پاره اي مسائل ديني، كه در نشريات نخستين سازمان، يعني نوشته هاي بنيان گزاران ديده مي شود، در واقع ناشي از سر خوردگي آنان از همكاري عميق و دقيق روحانيت با آنها بود كه همين نوع برخوردها ـ كه من به تفصيبل آن نپرداختم ـ باعث مي گرديد كه اين برادران نخستين، خود به فكر تبيين ايدئولوژي افتادند، نتيجه آن هم، به علت نقص معلومات، كاملاً مي توانست روشن باشد...

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 در زندگي و مبارزه خود با احترام و حفظ اصول صحيح و سنت‌هاي اصيل همواره در تغيير اوضاع اجتماعي و سياسي مي‌كوشيد و خواستار تحكيم پايه‌هاي آزادي براي همۀ انسان‌ها بود و با سنت‌ها و عقايد منطقي مردم و جامعه نمي‌جنگيد و با خواستار شدن اجراي قانون، در تغيير و تكامل جامعه مي‌كوشيد و از همۀ ابزارهاي فرهنگي، سخنراني، مذاكره، مباحثه نشر مجله و روزنامه و نوشتن مقاله، رساله و كتاب بهره مي‌گرفت و در بيدارسازي و آگاهي بخشي عمومي فعال بود و البته آشنايي كامل با فلسفه و علوم روز...

مصاحبه شونده  :  استاد سيد هادي خسروشاهي
 در مورخه 12 تيرماه سال جاري در روزنامه جوان گفت و شنودي با آقاي صادق زيباكلام درباره سالگرد حمله آمريكا به هواپيماي مسافربري ايراني منتشر شد كه نكاتي درباره وقايع روز 28 مرداد 1332 و نقش و وضعيت نيروهاي مذهبي و ملي را در خود داشت. از آنجا كه نكات مطروحه توسط وي جاي نقد و تأملي جدي دارد، در اين باره با انديشمند و پژوهشگر ارجمند، حضرت آيت‌الله سيد هادي خسروشاهي گفت و شنودي انجام داده‌ايم كه نتيجه آن در پي مي‌آيد...

مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 اينكه دوستان فقط تهمت بزنند و همه گناهان را به گردن آيت الله كاشاني بياندازند، مشكلي حل نمي‌شود و حقايق تاريخ هم روشن نمي‌گردد. بعضي‌ها مي‌گويند چرا آيت الله كاشاني اعلاميه صادر نكرد؟ و فتواي قيام نداد؟ ولي پاسخ نمي‌دهند كه چرا آيت الله كاشاني كه به قول خود از «حيّض انتفاع افتاده بود؟» اينطوري شد؟ چه كساني او را جاسوس انگليس ناميدند؟ و چه كساني آبرو و حيثيت يك شخصيتي را بردند كه در عراق، مسلحانه عليه استعمار و سلطه انگليس جنگيده و محكوم به اعدام شده بود، و او را خانه نشين كردند؟...

مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 حجت الاسلام والمسلمين سيد هادي خسروشاهي كه در سال‌هاي پس از انقلاب، مسووليت‌هاي مختلف ديپلماتيك از سفارت ايران در واتيكان تا رييس نمايندگي ايران در مصر را در كارنامه دارد، از جمله اين روحانيون مبارز پيش از انقلاب به شمار مي‌رود. وي در گفت‌وگو با «شرق» از دودهه فعاليت خود پيش از انقلاب، روايتي ارايه كرد كه در ادامه مي‌آيد...

مصاحبه شونده  :  استاد سيدهادي خسروشاهي
 بايد اشاره كرد كه همواره انديشه سياسي ايشان در حال تحول و تحولات مبارزاتي شان در تكامل بود. ايشان در سال 1331 رساله «بازي جوانان با سياست» را نوشته و از دخالت دانشجويان در مبارزات سياسي اظهار نگراني كرده بود! اما بعدها توسط همين دانشجويان، حركت سياسي خود را آغاز و ادامه داد... يا در سال 1340 «اسلام مكتب مبارز و مولد» را نوشت و در سال 1341 رساله «مبارزات مذهبي ـ مبارزات سياسي» و سپس «مرز ميان دين و سياست» را منتشر ساخت...

 1  2  3  4  >  >>